Detail view of 'On Fries, Knees and Weakness'cloth, ink, acrylic paint, rubber, wood, clay 100 x 70 cm 2016. Dina Danish & Jean-Baptiste Maitre

Detail view of 'On Fries, Knees and Weakness'cloth, ink, acrylic paint, rubber, wood, clay 100 x 70 cm 2016. Dina Danish & Jean-Baptiste Maitre

'On Fries, Knees and Weakness'cloth, ink, acrylic paint, rubber, wood, clay 100 x 70 cm 2016. Dina Danish & Jean-Baptiste Maitre

'Inspecting Mirrors and Shadows'carpet, plastic bottles and caps, water, Coca-Cola, cloth, clay, magnet, hand brushing against carpet grain variable dimensions 2016. Dina Danish & Jean-Baptiste Maitre
The Admirer and the Admired...
Jean-Baptiste Maitre, Dina Danish
4 t/m 27 mrt 2017
Opening: zaterdag 4 mrt 2017 — 17:00 tot 19:00 uur

Geïnspireerd door bezoeken aan musea en historische locaties in Europa en Egypte, besloten Dina Danish en Jean-Baptiste Maitre onderzoek te doen naar de relatie tussen museale objecten en hun presentatie. De spanning tussen de neutraliteit van de museumpresentatie en de onschatbare waarde van het getoonde object kwam centraal te staan.

In hun eerste duo-tentoonstelling ‘The Admirer and the Admired’ vragen Danish en Maitre zich af: Wat als de entourage niet langer neutraal is en de betekeniswaarde van het object vermindert? Wat als de relatie tussen ondergrond en object complementair wordt als die van een ‘bewonderaar en het bewonderde’?

Op een gereproduceerd rek, bestemd voor de museale presentatie van antieke kleitabletten – een veelgelaagde, veelkleurige structuur (ontleend aan digitale 3D-systemen) – hangen klimplanten. Vervang je de handgemaakte objecten door een object dat bepaald wordt door de toevallige compositievorm van een natuurlijke plantengroei, verandert de hiërarchie en raken voor- en achtergrond vervlochten. Kleitabletten met inscripties van aan YouTube ontleende teksten, ad random commentaren bij verschillende video’s, hangen boven elkaar. Zodoende verschuift de aandacht van de video naar het citaat, wat ook zou gebeuren als je het museale object onzichtbaar maakt terwijl je het tekstkaartje aan de muur laat hangen.   

In aanvulling op de duo-presentatie tonen Maitre en Danish ieder één eigen werk gerelateerd aan het gezamenlijke werk, gebaseerd op een gezamenlijke interesse. Tot slot focussen zij met een installatie die bestaat uit een tapijt dat vloer en wand bedekt en een kleurig stuk touw op hun voorkeur voor toevallige en efemere composities. Je ziet het spoor van een hand die de vleug van het tapijt in tegenoverstelde richting streek; De kleuren van een touw dat met een willekeurig gebaar op de grond werd geworpen vormen een tijdelijke compositie.

Deze tentoonstelling is de eerste waarin Jean Baptiste Maitre en Dina Danish gezamenlijk werk laten zien.

 

Logo Mondriaan

Deel:

Detail view of 'On Fries, Knees and Weakness'cloth, ink, acrylic paint, rubber, wood, clay 100 x 70 cm 2016. Dina Danish & Jean-Baptiste Maitre

'On Fries, Knees and Weakness'cloth, ink, acrylic paint, rubber, wood, clay 100 x 70 cm 2016. Dina Danish & Jean-Baptiste Maitre

'Inspecting Mirrors and Shadows'carpet, plastic bottles and caps, water, Coca-Cola, cloth, clay, magnet, hand brushing against carpet grain variable dimensions 2016. Dina Danish & Jean-Baptiste Maitre