Emily Bates - Seismic Dreamers

Emily Bates - Seismic Dreamers

Madelon Hooykaas - Grid

Saskia Janssen - Cat Ladders
Credit: Pattoncito, Bogota
Reports from the Year of the Monkey
Madelon Hooykaas, Saskia Janssen, Emily Bates
Curator: Emily Bates
30 apr t/m 8 mei 2016
Opening: zaterdag 30 apr 2016 — 17:00 tot 19:00 uur

Open:  1 mei en 5 t/m 8 mei from 14:00 - 18:00 uur

‘Reports from the Year of the Monkey’ is een speelse en bespiegelende presentatie, een ontmoeting van werken die gemaakt zijn op andere tijden en in andere plaatsen. In een verontrustende overgangstijd, een tijdperk van beperkte mobilitieit, zowel individueel als collectief, maken deze werken nieuwe associatiemogelijkheden bij elkaar los. Grenzen worden overstegen, deuren worden geopend naar andere dimensies en werkelijkheden: denkbeeldige of tijdelijke ruimtes met een eigen adem, een eigen ritme, een eigen tijd.

Hooykaas’ video-performance ‘Grid’ wordt gepresenteerd tijdens de opening van de tentoonstelling. Het resultaat hiervan zal in de vorm van een installatie te zien zijn, naast ‘Cat Ladders (Konstanz, Jena, Gubbängen, Björkas, Salt Lake City)’ van Saskia Janssen en de fotoserie ‘Seismic Dreamers’ van Emily Bates.

Curator Emily Bates

‘Reports from the Year of the Monkey’ is a playful and reflective presentation, bringing together works created in other times and places. Positioned together, within an unsettled era of transition and restricted mobility, whether individual or global, they resonate new association and possibility. Borders are transcended, portals opened to other dimensions and realities: Imaginary or temporal spaces with their own breath, rhythm and time.

Hooykaas’ video performance 'Grid' will be presented during the opening. The resulting installation will then be on view alongside Janssen’s ‘Cat Ladders (Konstanz, Jena, Gubbängen, Björkas, Salt Lake City)’ and Bates’ photographic series ‘Seismic Dreamers’.

‘Grid’, a performance/video installation by Madelon Hooykaas combines projected video, performance, and a drawing. Structure and separation congregate abstractly as we are confronted by the projected image of a hostile iron grid used to create a house, (a home), and the physical presence and breath of the human. As the performer attempts to recapture the interplay of lines from the video, a drawing is created. She is both chasing the moving image, and chased by the image, as a new temporary dimension envelops her.

The ‘Cat Ladders (Konstanz, Jena, Gubbängen, Björkas, Salt Lake City)’ installation by Saskia Janssen consists of five wooden replica cat ladders, paying tribute to ‘putting oneself in the position of the other’, even when the other is an animal. Whilst pet owners make cat ladders to allow their cats freedom, they risk them not returning. The ladders are playful symbols of compassion, or altruism, and symbolic stairs to freedom.

‘Seismic Dreamers’ is a photographic portrait series by Emily Bates, of teenagers in streets and courtyards in Naples, Italy. By entering into a brief moment of trust and openness with the artist, an intimate and vulnerable transformation and silence pauses the relentless chaotic magma of the city.

www.madelonhooykaas.net
www.saskiajanssen.nl
www.emily-bates.com

Deel:

Emily Bates - Seismic Dreamers

Madelon Hooykaas - Grid

Saskia Janssen - Cat Ladders
Credit: Pattoncito, Bogota