nu:
bathroom of ICE train (private photo)
The Weathers They Live In

Nicola Arthen e.a.

13 t/m 28 mei 2017

Gedachte: Is het niet dat gevoel van warme en koude lucht tegelijkertijd op ons lichaam, dat ons zo gevoelig kan maken voor het huidige moment, dat we al onze verlangens naar andere oorden tijdelijk uitstellen? Een treincoupé, de binnenkant van een auto in de nacht, liggend aan het meer.

De expositie start met twee ervaringen, die soms op een schijnbaar tegenstrijdige wijze samenvallen, zoals ook nu zal gebeuren: de lichamelijke gewaarwording van onszelf wanneer we worden blootgesteld aan een mix van temperaturen, en de frustratie wanneer een product of architectuur getransformeerd is van "open source" naar gesloten oppervlak.

De expositie The Weathers They Live In is een initiatief van Nicola Arthen, ontstaan uit het voorstel voor een opstelling met bijdrages van Alondra Castellanos Arreola, Paul Bernhard, Dan Walwin and Baha Görkem Yalim.

TWTLI vindt plaats in twee delen, op twee verschillende weekenden, en eindigt met een extra afronding tijdens het laatste weekend. Een programma van speciaal voor deze gelegenheid gecreëerde performances, voordrachten en presentaties zal met de expositie gepaard gaan. Deze evenementen zullen worden aangekondigd via de Facebook-pagina en de website .

 
Openingen:

Deel 1:  zaterdag 13 mei 2017 – 18:00 tot 21:27 uur.

Deel 2:  zaterdag 20 mei 2017 – 18:00 tot 21:27 uur.

Afronding:  zaterdag 27 mei 2017 – 18:00 tot 21:27 uur.

Ook open op zondagen – 14:00 tot 18:00 uur, en op afspraak.

De expositie en het bijbehorende programma worden genereus ondersteund door het AFK (Amsterdams Fonds voor de Kunst) en het Mondriaan Fonds.

nu:
The Weight of Words, performance door Manuela Lucia Tessie.a.
OPEN CALL program 2018
20 mei t/m 31 jul 2017

Deadline indienen aanvraag: 31 juni 2017

Stichting atelierWG nodigt beeldend kunstenaars uit om een duo-tentoonstelling te organiseren, in combinatie met een aantal events, die in de loop van 2018 gepresenteerd zullen worden in de projectruimte puntWG.

AtelierWG gelooft dat kunstenaars een unieke sensibiliteit hebben in de omgang met elkaar en in het reflecteren op elkaars werk. Met deze uitnodiging wil atelierWG kunstenaars de kans bieden om gebruik te maken van haar projectruimte en haar centrale locatie in Amsterdam.

Onze focus voor 2018 ligt op voorstellen die reageren op het format van een duo-presentatie en deze presentatievorm verkennen. Dat kan als bestaand duo, in een eerste samenwerkingsvorm, of op een andere manier van samenwerking. Het sleutelwoord is ‘dialoog’.

We zijn voornamelijk op zoek naar voorstellen die de tentoonstelling combineren met events als performances, screenings, een lezing of artist talk, een diner etc. De tentoonstelling zal 2 tot 4 weken duren (daar valt de op- en afbouwperiode ook onder).

Van de geselecteerde kunstenaars wordt verwacht dat ze aanwezig zijn tijdens de openingstijden in de tentoonstellingsperiode (gewoonlijk vrijdag, zaterdag en zondag van 14:00 tot 18:00 uur, uitgebreidere openstelling wordt aangemoedigd).

Aanmelden

Stuur onderstaande informatie mee met je aanvraag:

  • Voor- en achternaam, postadres, telefoonnummer, e-mailadres en website (in PDF).
  • CV, maximaal 2 A4-tjes.
  • Een presentatie- of projectvoorstel van max. 300 woorden: het idee voor de tentoonstelling met event plan, een motivatie waarom jouw werk in puntWG past en je (gewenste) deelnemers.
  • Maximaal 5 beelden, JPG-formaat, samen max. 2 MB.
  • Geef je aan in welke periode je bij voorkeur de tentoonstelling wilt organiseren en geef aan in welke periodes je zeker níet kunt tentoonstellen. Des te accurater je bent, des te beter voor de planning.

Alle aanvragen, met bijlagen, kunnen uitsluitend per e-mail gestuurd worden naar:

opencall@atelierwg.nl. De deadline voor het indienen van de aanvraag is 31 juni 2017. Alle inzenders krijgen bericht vóór 15 juli 2017.

Voor algemene informatie en vragen met betrekking tot puntWG, neem contact op met team puntWG: opencall@atelierwg.nl

Algemene Informatie

AtelierWG is een verzamelgebouw met kunstenaarsateliers in twee gebouwen van het voormalig Wilhelminagasthuis ziekenhuis in Amsterdam Oud-West. Met 120 ateliers is atelierWG een van de grootste ateliercomplexen van Nederland.

PuntWG is een presentatie-instelling en kunstenaarsinitiatief dat zich richt op experimentele projecten, en is onderdeel van atelierWG. We bieden een levendig programma van tentoonstellingen, performances, concerten, lezingen en discussies, georganiseerd door kunstenaars al dan niet gelieerd aan atelierWG.

Daarnaast werkt puntWG samen met airWG (het artist-in-residence initiatief). PuntWG wordt gefinancierd door de kunstenaars van atelierWG.

De programmering is in handen van team puntWG: Noa Giniger, Frank Mandersloot, Anna Volkova en Vincent Vulsma.

verwacht:
Sedimentation of Memory, installatie overzicht, 2017 © Kristina Benjocki
Sedimentation of Memory
Kristina Benjocki
10 jun t/m 2 jul 2017

De tentoonstelling Sedimentation of Memory van Kristina Benjocki vouwt visuele verhalen samen, gebaseerd op historische en geologische vondsten gerelateerd aan de Cannerberg, een heuvel van grotten die zich tussen de Nederlandse en Belgische grens bevindt. Sinds het Neolithicum heeft het mijnen van vuursteen en later kalksteen een uitgebreid netwerk van ondergrondse tunnels gecreëerd rond het Caesert plateau. In de provincie Limburg worden deze tunnels, die met de hand zijn uitgehouwen, "de grotten" genoemd, terwijl de heuvels worden aangeduid als "de bergen". Cannerberg draagt sporen van verschillende geschiedenissen: van het Neolithicum tot de Tweede Wereld Oorlog, de Koude Oorlog en het Verdrag van Maastricht - dat gezien wordt als het begin van de Europese Unie. Sedimentation of Memory is een inleiding tot Portrait of a Mountain, een langdurig onderzoeksproject dat zal uitmonden in een video essay en een boek (2015-2018).

Sedimentation of Memory bestaat uit  vijf Kodak dia projectoren en blokken van kalksteen, met een looptijd van 8 minuten in loop vertoning. De installatie combineert technologie, visuele en materiële restanten van de verstreken tijd en van de locatie.

Het project put uit verschillende bronnen afkomstig van privé- en publieke archieven en volgt de verschillende tekens die tevoorschijn komen: zwart wit of kleur foto's, VHS banden, gescande documenten, boeken over natuurgeschiedenis, militaire brochures, gidsen voor toeristen, of de NAVO dossiers uit het archief in Brussel die recentelijk zijn vrijgegeven.

De tentoonstelling is elke zaterdag en zondag te bezoeken van 14 tot 18 uur.

Dit project is (mede) mogelijk gemaakt door het AFK (Amsterdams Fonds voor de Kunst) en het Werner Mantz Lab.

 Over de kunstenaar

Kristina Benjocki is geboren in Zrenjanin, Joegoslavië. Haar kunstpraktijk richt zich op het onderzoeken van historisch en cultureel revisionisme gezien als politieke mechanismes van vergeten en herinneren in de context van het voormalige oosten en westen. Zij deed artistiek onderzoek aan de Jan van Eyck Academie en haar meeste recente tentoonstellingen zijn onder andere: Please empty your wallets met het Museum voor Moderne en Hedendaagse Kunst in Rjeka (HR), Social Contract met Izolyatsia in Kiev (UA), Dmitrije Bašičević Mangelos Award met Remont art gallery in Belgrado (RS), Resolution 827 met Stedelijk Museum Bureau Amsterdam in Amsterdam, Excude/Include at Castrum Pelegrini in Amsterdam, This is the Time. This is the Record of the Time met AUB gallery in Beirut (LB) en Stedelijk Museum Bureau Amsterdam in Amsterdam.

geweest:
Bushalte, Alkyd en olieverf op linnen, 40 x 85 cm.
Rondzwervende nachtschilder / Wandering artist of the night
Maarten Welbergen
29 apr t/m 8 mei 2017

"7 am on a frosty autumn morning
Fog is still hanging low
I’m not the only one waiting for the bus!
Nights and early mornings are the most poetic moments of the day.
Especially when the fog is hanging low and everything gets blurred.
When streetlamp-lights become iridescent light-balls floating in the sky.
Everything is silent and everybody is still asleep.
These are the moments when I wander around to find my motives to draw and paint."

De tentoonstelling omvat olieverfschilderijen en tekeningen die Welbergen recent heeft geschilderd en getekend. Hij toont nieuwe landschappen in aquarel en kleurpotlood en zijn meest recente ‘nacht’ schilderijen en tekeningen.

Die laatste serie werken noemt hij ‘Nocturnes’. Hun onderwerp is ‘Nocturne’: een muzikale definitie voor de fascinerende nachttaferelen van Welbergen. Het spel van kunstlicht in diepe donkere omgevingen met geheimzinnige schaduwen is de bron van zijn inspiratie.

De kunstenaar geeft ook een lezing over ‘Nachtschilders’ uit het verleden die hem geïnspireerd hebben. Vanaf de laat Middeleeuwen werden kunstenaars geïnspireerd door ‘nacht taferelen’. In het begin kwamen deze voorstellingen voort uit Bijbelse verhalen en later vanuit de Romantische ‘Empfindung’. De betovering van ochtendschemer, maanlicht en kunstlicht met haar lange slagschaduwen heeft door alle tijden bepaalde kunstenaars gefascineerd. Tegelijk gaat deze lezing ook over wat er zich in het hoofd van Welbergen afspeelt tijdens zijn nachtelijke ‘zoektochten’ naar onderwerpen voor schilderijen.

Maarten Welbergen (1956) is een kunstenaar die met een been in de schildertraditie staat en met het andere been de grenzen hiervan opzoekt. Hij schildert en tekent portretten, landschappen, stillevens en allegorische onderwerpen. Een van zijn specialiteiten is het maken van ‘cut-outs’ waarbij hij de vorm uit paneel snijdt en beschildert. Dit doet hij om het ‘trompe l’oeil’ effect te versterken.

De tentoonstelling is te bezoeken op zondag 30 april, woensdag 3 mei, zaterdag 6 mei en zondag 7 mei van 14:00 tot 18:00 uur en ook op afspraak.

De lezing ‘Nachtschilders’ is op zondag 7 mei van 20:00 tot 21:30 uur.

Maarten Welbergen heeft ook antwoord gegeven op 'Een Vraag.'

geweest:
Uitsnede uit een tekening en twee objecten. Tekening: Bernadette Beunk, Objecten: Maria Schilder
Drawn Objects
Bernadette Beunk, Maria Schilder
15 t/m 23 apr 2017

Ruim een jaar werken Bernadette Beunk en Maria Schilder samen aan getekende en beschilderde objecten. De sereniteit van objecten van Schilder laten ze samenvallen met de abstract getekende wereld van Beunk.

Met dit werk treden ze voor de tweede keer als duo naar buiten. Naast gezamenlijk werk is er ook individueel werk zien. Hierdoor kunnen de resultaten van de samenwerking ook in het perspectief van hun eigen werk worden gezien.

De tekeningen van Bernadette Beunk zijn doorgaans verwerkingen van indrukken uit haar omgeving. De ene tekening vormt de basis voor de reeks die nog zal volgen. Het is een proces van voortstuwing en vooruit denken, gevoed door haar onuitputtelijke nieuwsgierigheid naar de mogelijkheden van de getekende lijn. Na verloop van tijd stelt ze series samen en laat ze de chronologie los.

De oneindige diversiteit aan verschijnselen in de natuur en de extreme contrasten in bestaansvormen zijn voor Maria Schilder een bron van verwondering. Daaruit ontstaan de ideeën voor haar beelden, een spel tussen het materiaal en de vorm. Maar ook omgekeerd het associatief spelen met vorm en materiaal, waardoor nieuwe betekenis ontstaat. Niet om de zichtbare werkelijkheid af te beelden, maar uiteindelijk om een beeld neer te zetten dat aanzet tot een gedachte.

Open zondag 16 april, maandag 17 april en donderdag 20 april tot en met zondag 23 april, alle dagen van 14:00 tot 18:00 uur.

geweest:
Shen Xin. Dialogue (still)
Interview with airWG residents
Shen Xin and Rajyashri Goody
23 apr 2017 — 19:30 tot 21:30 uur

During the evening Rajyashri Goody (1990, Pune, India), and Shen Xin (1990, Chengdu, China) will tell us about their works and screen a selection of images and videos. The interview will be moderated by art historian Tineke Reijnders.

Both artists have joined us from the cross-cultural exchange program by the Rijksakademie and the Asia Culture Complex (ACC) in Gwangju, South-Korea. The evening will start with a short introduction about the program.

Shen Xin’s practice engages with moving image and event. In her works the aspect of time, the time of making and watching, constructs opportunities to render present the un-representable, the indigestible and the irrelevant. These subjects are looked at through examining the techniques and effects of circulations in socio-political power structures. For Shen, to dismantle the structures that dominate is to commit to the complexity of generating reflexiveness in the works, of how emotions, judgments and ethics circulate through individual and collective subjects. 

Rajyashri Goody is an artist and ethnographer exploring socially engaged art and art as activism. With an academic background in visual anthropology and sociology, her research interests lie in interpretations of power structures in India, particularly the caste system. Currently, she is exploring (through text and installation) eating and drinking practices within minority Dalit (so called untouchable) communities and constructs of ritual purity and pollution that stem from specific consumption patterns. Keeping in mind the power of writing in a society where a large number of people have been historically denied an education for generations in order to keep them in their caste position, she has just begun working on a ‘cookbook’ that attempts to deal with a food culture, passed on orally and through practice, steeped in the politics of hunger, discrimination, and shame.

You can find more information about the program on the airWG website.

geweest:
© Rutger ten Broeke
The New Introverts
Rutger ten Broeke, Blanka Wasowicz, MC de Waal
1 t/m 9 apr 2017

Even voorstellen: The New Introverts



We leven in een tijd waarin het lijkt of de wereld het meest in harmonie is met luid gewauwel en ongevraagde digitale impulsen, waar de communicatiekanalen altijd open staan en een voortdurende staat van alertheid wordt geëist – zo’n wereld keren The New Introverts de sikkelzijde van de maan toe.

Hun inspiratie halen ze uit: het individu, uit het onopgemerkte en uit de sensatie van het herkennen van een medemens in de meute. Weg zijn de rookgordijnen, de geretoucheerde styling en de make-up perfectie van het huidige media tijdperk. The New Introverts halen hun plezier uit een neoromantisch nastreven van volledige zelfexpressie.

De fotografen van de komende puntWG groepstentoonstelling representeren The New Introverts in al hun gedaanten. Het tentoongestelde werk speelt in op een soort gevoeligheid dat signalen oppikt die makkelijk te missen zijn in de meer extraverte ervaringen des levens. 



Over de kunstenaars:



Rutger ten Broeke geniet internationale erkenning als zwart-wit fotograaf van naakten, natuur en de mensen die hij ontmoet op zijn vele reizen zoals de Amerikaanse continenten en Arcadia.



Blanka Wasowicz is een analoog fotograaf wiens portretten een bijna prerafaëlitisch perspectief op artistieke vertegenwoordiging geven. Ze reist uitgebreid en  exposeert haar portretten vaak.




MC de Waal beeldt al enige tijd deze nieuwe tribe uit met behulp van camera's en afdrukmethoden uit het analoge tijdperk. Het werk van MC de Waal is geëxposeerd in Amsterdam, Londen en New York.

geweest:
Detail view of 'On Fries, Knees and Weakness'cloth, ink, acrylic paint, rubber, wood, clay 100 x 70 cm 2016. Dina Danish & Jean-Baptiste Maitre
The Admirer and the Admired...
Jean-Baptiste Maitre, Dina Danish
4 t/m 27 mrt 2017

Geïnspireerd door bezoeken aan musea en historische locaties in Europa en Egypte, besloten Dina Danish en Jean-Baptiste Maitre onderzoek te doen naar de relatie tussen museale objecten en hun presentatie. De spanning tussen de neutraliteit van de museumpresentatie en de onschatbare waarde van het getoonde object kwam centraal te staan.

In hun eerste duo-tentoonstelling ‘The Admirer and the Admired’ vragen Danish en Maitre zich af: Wat als de entourage niet langer neutraal is en de betekeniswaarde van het object vermindert? Wat als de relatie tussen ondergrond en object complementair wordt als die van een ‘bewonderaar en het bewonderde’?

Op een gereproduceerd rek, bestemd voor de museale presentatie van antieke kleitabletten – een veelgelaagde, veelkleurige structuur (ontleend aan digitale 3D-systemen) – hangen klimplanten. Vervang je de handgemaakte objecten door een object dat bepaald wordt door de toevallige compositievorm van een natuurlijke plantengroei, verandert de hiërarchie en raken voor- en achtergrond vervlochten. Kleitabletten met inscripties van aan YouTube ontleende teksten, ad random commentaren bij verschillende video’s, hangen boven elkaar. Zodoende verschuift de aandacht van de video naar het citaat, wat ook zou gebeuren als je het museale object onzichtbaar maakt terwijl je het tekstkaartje aan de muur laat hangen.   

In aanvulling op de duo-presentatie tonen Maitre en Danish ieder één eigen werk gerelateerd aan het gezamenlijke werk, gebaseerd op een gezamenlijke interesse. Tot slot focussen zij met een installatie die bestaat uit een tapijt dat vloer en wand bedekt en een kleurig stuk touw op hun voorkeur voor toevallige en efemere composities. Je ziet het spoor van een hand die de vleug van het tapijt in tegenoverstelde richting streek; De kleuren van een touw dat met een willekeurig gebaar op de grond werd geworpen vormen een tijdelijke compositie.

Deze tentoonstelling is de eerste waarin Jean Baptiste Maitre en Dina Danish gezamenlijk werk laten zien.

 

Logo Mondriaan